De zomervakantie in aantocht! Hoe bent u eigenlijk verzekerd?
De zomervakantie staat voor de deur. Voor veel mensen een goede reden om te ontspannen in binnen- of buitenland. Een schade is het laatste waar u dan aan denkt. Toch kan dit ook u overkomen. En wat dan? Hier volgen een paar belangrijke punten waar u aan moet denken om de schade op zo’n moment zo goed en ontspannen mogelijk af te wikkelen.
Regel het direct
Bel voor Veenendaal/Ede 0318 501 000
Bel voor Utrecht 030 307 90 510
Bel voor Amersfoort 033 303 56 00
Reactie binnen 1 werkdag
Goed voorbereid op reis
Ten eerste is het belangrijk dat u een goede reisverzekering afsluit, passend bij uw bestemming en geplande activiteiten. Niet alles is standaard meeverzekerd op een reisverzekering. Duik- en onderwatersporten, maar ook geneeskundige kosten vallen niet onder de standaard reisverzekering. Een laatste check van uw verzekering is dan ook geen overbodige luxe.
Neem contact op met CMC
Een schade overvalt je, helemaal als je op vakantie bent. Het is dan prettig om je verhaal te doen en duidelijke instructies te krijgen wat wel en wat niet te doen. De claimbehandelaars Diane Riches en Anoeschka Hermans staan u graag te woord.
Wat te doen bij schade?
Schade aan of verlies van bagage
Doe aangifte
Doe in geval van verlies, diefstal of vermissing van uw bagage en/of geld direct (of bij de eerstkomende gelegenheid) aangifte bij de plaatselijke politie. Zorg ervoor dat u daarbij een bewijs van aangifte krijgt. Wacht dus niet met aangifte doen totdat u thuis bent! Is er sprake van verlies van bagage of geld in het hotel, dan dient u dit te melden bij de receptie van het hotel en hiervan een schriftelijk bewijs te vragen.
Onderweg
Indien aangifte bij de plaatselijke politie niet mogelijk is, moet u aangifte doen bij andere (overheids) instanties of personen die daarvoor in aanmerking komen, zoals gemeenteautoriteiten, conducteur, stationschef, buschauffeur, campinghouder, hotelhouder of reisleider. Van de aangifte dient een schriftelijk bewijs te worden overgelegd.
Luchthaven
Bij vermissing of beschadiging van verzekerde zaken als bagage op een luchthaven moet altijd een P.I.R. (Property Irregularity Report) worden opgemaakt. Hiervoor dient u direct contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of de luchthavenautoriteiten. Doe dit terwijl u nog op de luchthaven bent, wacht niet tot u thuis bent.
Wacht niet met aangifte van verlies of diefstal totdat u thuis bent! Doe direct aangifte bij de lokale politie, het hotel en/of luchthaven.
Medische klachten
Bel altijd de alarmcentrale. Het telefoonnummer van de alarmcentrale kunt u vinden op de website van uw verzekeraar. Zij kunnen u precies vertellen wat u wel en niet moet doen. Bij schade als gevolg van een medische oorzaak is altijd een medische verklaring van de arts nodig. Moet de reis verlengd worden als gevolg van deze medische klachten, dan dienen ook die nota’s te worden ingestuurd. Medische kosten moeten in eerste instantie bij de zorgverzekering worden geclaimd. Is daar geen dekking voor dan kunnen de afwijzing daarvan en de nota’s bij de reisverzekering worden ingediend. Hierbij is het wel van belang dat u medische kosten heeft meeverzekerd op de reisverzekering.
Hulpverlening vervoer
De rubriek hulpverlening vervoer is een additionele dekking op de reisverzekering. Indien u deze heeft meeverzekerd dan kunnen kosten als gevolg van het uitvallen van het motorvoertuig of de bestuurder vergoed worden. Ook kan de verzekeraar helpen in geval van repatriëring van het voertuig. Er zal ten allen tijde contact gezocht moeten worden met de Hulpdienst van uw verzekeraar. Extra gemaakte kosten kunnen door middel van een nota worden geclaimd op de reisverzekering.
Annulering van de reis
Indien u op uw doorlopende reisverzekering ook een annuleringsdekking heeft, kunnen kosten a.g.v. de annulering van de reis ook geclaimd worden. Het is van belang dat u de reis ook daadwerkelijk annuleert. Daarvan ontvangt u vaak van de reisorganisatie, vliegmaatschappij (of anders) een bevestiging. Vaak ligt aan een annulering een medische oorzaak ten grondslag. Een verklaring van een arts is dan van belang. Indien u als gevolg medische klachten van een (niet familiare) reisgenoot de reis moet afbreken, is het van belang dat ook uw reisgenoot voor het annuleren van de reis verzekerd is. Is dat niet het geval, dan biedt ook uw eigen reisverzekering hiervoor geen dekking.
Contactgegevens
De claimbehandelaars van CMC zijn op diverse manieren bereikbaar:
0318 – 501 000
claims@cmc.nl
- 100% onafhankelijk
- Full-service dienstverlening
- Passie voor verzekeringen en pensioenen