CMC in het nieuws
Ontwikkelingen, wetenswaardigheden, nieuwe producten en diensten.
Home > Nieuws > Goed voorbereid de meivakantie in!

Goed voorbereid de meivakantie in!

De meivakantie staat weer voor de deur. Deze periode wordt steeds vaker besteed aan een korte vakantie in binnen- of buitenland. Maar is uw reisverzekering wel goed op orde? Een aantal aandachtspunten:

1. Goed voorbereid op reis
Ten eerste is het belangrijk dat u een goede reisverzekering afsluit, passend bij uw bestemming en geplande activiteiten. Neem een kopie van uw polisblad mee. Hierop staan de belangrijkste gegevens voor het indienen van een schade, waaronder het alarmnummer van de verzekeraar. Wist u overigens dat u uw beschadigde of verloren spullen soms ook kunt claimen op de buitenhuisdekking van uw inboedelverzekering? Deze biedt in sommige gevallen zelfs een betere dekking dan uw reisverzekering. CMC informeert u graag verder.

2. Neem contact op met CMC
Een schade overvalt je, helemaal als je op vakantie bent. Het is dan prettig om je verhaal te doen en duidelijke instructies te krijgen wat wel en wat niet te doen. De claimbehandelaars Natasja Langeweg en Diane Riches staan u graag te woord.

3. Wat te doen bij schade?
A Schade aan of verlies van bagage
Doe aangifte
Doe in geval van verlies, diefstal of vermissing van uw bagage en/of geld direct (of bij de eerstkomende gelegenheid) aangifte bij de plaatselijke politie. Zorg ervoor dat u daarbij een bewijs van aangifte krijgt. Wacht dus niet met aangifte doen totdat u thuis bent!

Onderweg
Indien aangifte bij de plaatselijke politie niet mogelijk is, moet u aangifte doen bij andere (over­heids) instanties of personen die daarvoor in aanmerking komen, zoals gemeenteautoriteiten, conducteur, stationschef, buschauffeur, campinghouder, hotelhouder of reisleider. Van de aangifte dient een schriftelijk bewijs te worden overgelegd.

Hotel
Raakt u uw bagage en/of geld kwijt in een hotel, doe niet alleen aangifte bij de politie, maar meldt dit ook bij de hoteldirectie. Vraag ook hiervan een bewijs.

Luchthaven
Bij vermissing of beschadiging van verzekerde zaken als bagage op een luchthaven moet altijd een P.I.R. (Property Irregularity Report) worden opgemaakt. Hiervoor dient u direct contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of de luchthavenautoriteiten. Doe dit terwijl u nog op de luchthaven bent, wacht niet tot u thuis bent.

B Medische klachten
Bel altijd de alarmcentrale. Zij kunnen u precies vertellen wat u wel en niet moet doen. Bij schade als gevolg van een medische oorzaak is altijd een medische verklaring van de arts nodig. Moet de reis verlengd worden als gevolg van deze medische klachten, dan dienen ook die nota’s te worden ingestuurd. Medische kosten moeten in eerste instantie bij de zorgverzekering worden geclaimd. Is daar geen dekking voor dan kunnen de afwijzing daarvan en de nota’s bij de reisverzekering worden ingediend. Hierbij is het wel van belang dat u medische kosten heeft meeverzekerd op de reisverzekering.

C Hulpverlening vervoer
De rubriek hulpverlening vervoer is een additionele dekking op de reisverzekering. Indien u deze heeft meeverzekerd dan kunnen kosten als gevolg van het uitvallen van het motorvoertuig of de bestuurder vergoed worden. Ook kan de verzekeraar helpen in geval van repatriëring van het voertuig. Er zal ten allen tijde contact gezocht moeten worden met de Hulpdienst van uw verzekeraar. Extra gemaakte kosten kunnen door middel van een nota worden geclaimd op de reisverzekering.

D Annulering van de reis
Indien u op uw doorlopende reisverzekering ook een annuleringsdekking heeft, kunnen kosten a.g.v. de annulering van de reis ook geclaimd worden. Het is van belang dat u de reis ook daadwerkelijk annuleert. Daarvan ontvangt u vaak van de reisorganisatie, vliegmaatschappij (of anders) een bevestiging. Vaak ligt aan een annulering een medische oorzaak ten grondslag. Een verklaring van een arts is dan van belang. Indien u als gevolg medische klachten van een (niet familiare) reisgenoot de reis moet afbreken, is het van belang dat ook uw reisgenoot voor het annuleren van de reis verzekerd is. Is dat niet het geval, dan biedt ook uw eigen reisverzekering hiervoor geen dekking.

Contactgegevens
De claimbehandelaars van CMC zijn op diverse manieren bereikbaar:
0318 – 501 000
06 – 23 24 52 04
claims@welkombijcmc.nl
 

foto: www.freepik.com