CMC in het nieuws
Ontwikkelingen, wetenswaardigheden, nieuwe producten en diensten.
Home > Nieuws > Ouderwetse oplichting leeft op!

Ouderwetse oplichting leeft op!

  • Actueel

Oplichting onder particulieren is ons wel bekend, maar wist u dat ook het MKB vaak slachtoffer is van ouderwetse oplichtingtrucs? Dus niet het gevaar van de digitale aanvallen, maar ouderwets opvissen van facturen uit de brievenbussen. Vervolgens wordt op de factuur het rekeningnummer aangepast en opnieuw aangeboden bij de post. De ontvanger van de factuur maakt dan nietsvermoedend het bedrag over naar het verkeerde rekeningnummer. Zo kan de schadepost voor de ondernemer in korte tijd hoog oplopen.

Hoewel de klant denkt het bedrag aan de mkb-er te hebben betaald, blijft de betalingsverplichting echter op de schouders van de klant liggen. Wanneer zij naar een foutief rekeningnummer hebben overgemaakt, vervalt deze betalingsverplichting dus niet. Een lastige zaak, want als ondernemer wil je niet dat dit ten koste gaat van jouw relatie met de klant.

CEO-fraude en factuurfraude zijn vandaag de dag de meest voorkomende vormen van oplichting. CEO fraude richtten zich met name op buitenlandse bedrijven met een vestiging in Nederland. De medeweker van de financiële afdeling krijgt dan een mail van een CEO, met het verzoek om een grote som geld over te maken naar een buitenlandse rekening om een belangrijke deal af te ronden. Hoewel deze tactiek in eerste instantie werd ingezet bij grote bedrijven, blijken tegenwoordig ook mkb-ers een makkelijk doelwit. Tot en met augustus van dit jaar waren er al 109 meldingen bekend met een totale schade van € 815.000,-. Maar de totale omvang van de schade is gissen. Men denkt dat maar 5-10% bekend is bij de Fraudehelpdesk.

Maar wat er aan te doen? Als slachtoffer praat je er liever niet over uit schaamte of uit angst voor reputatieschade. En politie en justitie hebben te weinig mankracht om het probleem goed aan te pakken. Het Openbaar Ministerie geeft aan dat zij met de beperkte capaciteit voor opsporing er toch alles aan doen om de daders te pakken. Maar helaas is niet iedere zaak te behandelen. En de ervaring dat de urgentie van jouw zaak niet wordt ingezien is voor slachtoffers moeilijk te accepteren.

Maar er worden echt daders gepakt en berecht, vooral grote netwerken van oplichters worden opgezocht. Maar helaas nooit genoeg.

En wat kan je zelf doen om oplichting te voorkomen? Communicatie! Niet alleen via de mail of een app-bericht, maar ook door te bellen. Wanneer je iets niet vertrouwd of wanneer het anders loopt dan normaal, altijd een extra telefonische controle.