Verzekeraars betalen na kettingbotsingen A32 en A7 alle schade van eigen klanten

De automobilisten die op oudejaarsavond betrokken waren bij de kettingbotsingen op de A32 en de A7 krijgen hun schade door de eigen verzekeraar vergoed. Dit gebeurt omdat er geen schuldigen zijn aan te wijzen. De laatste keer dat autoverzekeraars de schade van hun eigen klanten na een kettingbotsing betaalden, was in 2014.

Bron: Leeuwarder Courant

Regel het direct

087-%20Jorik%20Algra%20Fotografie_bijgesneden.jpg
Patrick Heikamp

Bel  0318 - 50 10 00

Stuur een e-mail

Reactie binnen 1 werkdag

car-accident-2165210_1920.jpg

Op de A32 botsten 26 auto’s in dichte mist op elkaar, waarbij een vrouw uit Dokkum overleed. Op de A7 ging het om 30 voertuigen.

Het is bij een kettingbotsing lastig vast te stellen wie schuldig is en wie niet. Vaak is het zo dat degene die op een voorop rijdende auto botst, aansprakelijk is voor de schade van die auto. Maar bij een kettingbotsing is dat geen wetmatigheid. Het kan namelijk zo zijn dat je zelf van achteren wordt aangereden en daardoor op de auto voor je botst.

Laatste keer in 2014

Wanneer tientallen auto’s in de mist op elkaar botsen, is een aansprakelijke niet zomaar gevonden. Als de reguliere route van schadeafhandeling - via wettelijke aansprakelijkheid - geen oplossing biedt, kunnen verzekeraars overwegen extra onderzoek uit te voeren of een vorm toepassen waarin de autoverzekeraar de schade van zijn eigen klant oplost. ,,Het aansprakelijkheidsvraagstuk wordt dan achterwege gelaten’’, zegt Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars.

De laatste keer dat dit gebeurde, was in 2014. Toen botsten in Zeeland 150 auto’s in dichte mist op elkaar. ,,Normaal gesproken betaalt je eigen verzekeraar uit, bijvoorbeeld bij een woonverzekering. Maar het werkt hier andersom’’, aldus Van Elferen. Hij zegt dat uit politieonderzoek blijkt dat niet is vast te stellen wie verantwoordelijk is voor de ongelukken. De politie wil op haar beurt niets kwijt over het onderzoek, dat nog loopt. Van Elferen: ,,Het is wel redelijk uniek dat dit gebeurt en de schuldvraag achterwege blijft. We hebben er ook niet een draaiboek voor klaarliggen.’’

headlamp-2940_1920.jpg

coins-4608033_1920.jpg

Zo makkelijk als het klinkt, is het echter niet. Het Verbond van Verzekeraars moest in gesprek met een groot aantal verzekeraars - zeventien bij de A7 en zestien bij de A32 - om alles te stroomlijnen. ,,Iedereen moet akkoord gaan, voor je dit kunt toepassen. We hadden te maken met één buitenlandse verzekeraar en een paar verzekeraars die niet zijn aangesloten bij onze vereniging. Daar moet je dan even een ingang vinden. We kiezen niet vaak voor deze oplossing, dat geeft wel aan hoe complex deze ongevallen waren.’’

Alle verzekeraars gaven aan te willen meewerken, tot opluchting van het Verbond van Verzekeraars. ,,Dat is wel belangrijk, anders werkt het niet. We kunnen het niet afdwingen; als een verzekeraar niet meewerkt, zoek je naar een andere oplossing.’’

Dat er binnen een maand duidelijkheid is, kan Van Elferen bekoren. Ook in 2014 ging het vrij snel. ,,Je wilt er ook niet te lang over doen, want slachtoffers wachten op de afhandeling van de schade. Bovendien kost het een verzekeraar ook geld als een dossier lang openstaat.’’

Letselschadeadvocaat Nanne Greven, verbonden aan Keuning Advocaten in Leeuwarden, staat een aantal slachtoffers van de kettingbotsing op de A32 bij. Hij zegt blij te zijn met de snelle duidelijkheid. ,,Het is heel mooi dat de autoverzekeraars hun verantwoordelijkheid nemen. Ze zijn niet verplicht dit te doen, maar het is grote klasse. Veel mensen zitten in onzekerheid en nu niet meer. Ik had wel verwacht dat het deze kant op zou gaan, maar zo snel niet.’’

Niet alleen de blikschade, maar ook de letselschade wordt door de eigen verzekeraar vergoed. Dat betekent ook dat de lijntjes korter zijn en de afspraken dus sneller kunnen worden gemaakt. Greven: ,,Mensen die denken de hulp van een psycholoog nodig te hebben, weten nu bij wie ze de kosten kwijt kunnen. Voor mensen met letselschade is dit nieuws van het grootste belang. Zij hebben nu duidelijkheid.’’

injury-3532338_1920.jpg

  • 100% onafhankelijk
  • Full-service dienstverlening
  • Passie voor verzekeringen en pensioenen